MINGGU KE SEBELAS ( 26 Ogos 2013 - 30 Ogos 2013 )

Hari ini merupakan minggu ke sebelas saya menjalani latihan industri / praktikal di UTM ISC. Bagi pelajar yang sudah lama menghantarkan permohonan mereka, pelajar tersebut akan datang ke kaunter ataupun menelefon terlebih dahulu untuk memastikan samada passport mereka sudah siap ataupun belum. Saya akan menyemak semula di dalam rekod terlebih dahulu status passport tersebut. Sekiranya passport pelajar itu sudah siap, pelajar akan datang ke kaunter bersama resit kuning yang diberikan semasa pelajar itu membuat permohonan tersebut dahulu. Saya akan mencari passport yang sudahh siap untuk dipulangkan kepada pelajar tersebut. Selain itu, saya juga perlu meletakkan passport yang sudah siap/lengkap di dalam rak kecil mengikut abjad dan Negara yang telah disediakan. Saya juga diarahkan untuk membuat pengesahan kehadiran ke bengkel pemurnian yang akan diadakan di Shah Alam. Saya perlu menelefon setiap ahli yang terlibat di dalam unit bendahari dan juga Hal Ehwal Mahasiswa dan Alumni (HEMA) bagi mengesahkan kehadiran mereka. Saya juga ada membantu rakan praktikal menyiapkan kad jemputan untuk ke malam penghargaan minggu orientasi pelajar antarabangsa. Setiap kali passport yang sudah siap diterima dari Imigresen, perkara pertama yang perlu dilakukan ialah membuat salinan fotokopi resit serta pas yang baharu untuk dibuat pelarasan. Saya perlu membuat salinan fotokopi tersebut dan salinan tersebut akan diberi kepada pegawai yang berkenaan untuk dibuat pelarasan.

pasport yang sudah siap akan diletakkan di tempat yang disediakan mengikut negara dan abjad nama.


Ketika meletakkan passport yang telah siap ke dalam rak kecil, saya perlu lebih focus dan tidak cuai kerana saya perlu memasukkannya mengikut abjad dan Negara yang telah disediakan. Sekiranya saya salah meletakkan passport tersebut, ianya akan menyukarkan pencarian serta akan memakan masa kelak.

No comments :

Post a Comment