MINGGU KE ENAMBELAS ( 30 September 2013 - 4 Ogos 2013 )

Pada hujung minggu keenam belas ini saya akan mengikuti perkhemahan yang dilakukan dibawah unit aktiviti untuk para pelajar antarabangsa. Perkhemahan tersebut berlangsung selama tiga hari dua malam bermula pada hari jumaat sehingga hari Ahad (4-6 Oktober 2013). Sebagai persediaan, saya ditugaskan untuk membantu untuk menyediakan peralatan yang perlu dibawa untuk berkhemah nanti seperti beg tidur, mat tidur, lampu suluh, first aid dan sebagainya. Saya juga membuat dokumen lanjutan dan beberapa dokumen untuk pelajar yang sudah tinggal lebih masa. Saya juga perlu memaklumkan kepada pelajar yang sudah tinggal lebih masa tersebut agar menghadirkan diri ke Imigresen Johor Bahru pada tarikh serta masa yang telah ditetapkan oleh pegawai untuk menghadiri temuduga kerana sudah tinggal lebih masa.

      Pengetahuan serta kemahiran yang saya perolehi ialah membuat dokumen untuk pelajar yang telah tinggal terlebih masa di Malaysia. Saya juga mempelajari tentang persediaan-persediaan yang perlu dilakukan sebelum ke perkhemahan tersebut. Sepanjang mengikuti perkhemahan tersebut saya telah belajar cara-cara untuk berdikari di dalam hutan tanpa tandas dan juga dapur.

      Kesannya kepada saya ialah saya perlu bersabar ketika memaklumkan kepada pelajar-pelajar yang sudah tinggal lebih masa untuk ke Imigresen bagi menghadapi temuduga bersama pihak imigresen kerana pelajar akan memberi banyak alasan.

No comments :

Post a Comment