MINGGU KE DUA PULUH ( 28 Oktober 2013 - 1 November 2013 )

Minggu ke 20 ialah minggu terakhir saya menjalani latihan praktikal di UTM ISC. Tugasan akhir yang diberikan kepada saya ialah membuat dokumentasi pembatalan pas pelajar dan juga dokumentasi untuk pindah cop. Saya juga diarahkan untuk menelefon pelajar yang sudah tinggal lebih masa di Malaysia untuk menghadiri temujanji bersama pihak Imigresen Johor Bahru. Tugasan lainnya ialah membuat semakan pasport pelajar samada sudah siap ataupun belum. Sekiranya sudah siap, saya perlu menghantarnya ke kaunter untuk dipulangkan kembali pada pelajar yang berkenaan. Pada minggu terakhir ini, saya telah menghadiri jamuan ringan bersempena sambutan hari lahir Tuan Pengarah iaitu Prof. Madya Dr. Mohd Ismid bin Md Said dan juga majlis perpisahan pelajar praktikal yang telah tamat latihan.


      Pengetahuan dan kemahiran yang saya perolehi ialah membuat dokumentasi pas pelajar. Kebanyakan pelajar tidak memberi atau menyatakan sebab apa mereka membatalkan pas. Saya perlu menelefon pelajar tersebut dan meminta mereka untuk menghantar surat tunjuk sebab mengapa mereka ingin membuat pembataln pas pelajar tersebut. Sebagai contoh, pelajar yang sudah graduan perlu memberi salinan surat graduan daripada fakulti mereka.
              Antara kesannya kepada saya ialah, saya perlu memastikan dokumen-dokumen tersebut telah lengkap sebelum dihantar ke Imigresen.

No comments :

Post a Comment